Blogs, Lifestyle, Persoonlijk

PCOS – Wat is het & hoe je ermee om kunt gaan

Het lijkt wel een rage: stoppen met de pil. Steeds meer vrouwen delen positieve verhalen over het stoppen met deze vorm van anticonceptie. Zo’n 17 maanden geleden besloot ik ook te stoppen met de pil. Ik had namelijk geen idee ‘of ik het wel zou doen’ en ik had al in geen 8 jaar een natuurlijke menstruatie gehad. Ik installeerde een app waarin ik mijn cyclus kon bijhouden en wachtte af. Dat wachten duurde dus veel te lang. Logisch, dacht ik. Je lichaam moet toch even ‘ontpillen’. Een jaar later was mijn cyclus weliswaar terug, maar eigenlijk was er van een cyclus niet te spreken, zo onregelmatig was het. Mijn vriendin bleek PCOS te hebben en raadde mij aan om naar de huisarts te gaan. Ovuleerde ik überhaupt wel met een cyclus van 58 dagen? Na een inwendige echo bij de gynaecoloog (overigens niets om bang voor te zijn) was de conclusie snel duidelijk; mijn eierstokken zaten vol met cystes (blaasjes). Omdat ik al zo lang mijn cyclus had bijgehouden gaf dit de gynaecoloog genoeg informatie: mijn hormonen zijn in de war, ik heb PCOS.

Wat is PCOS?

PCOS staat voor PolyCysteus Ovarium Syndroom. Deze naam is te danken aan de meerdere (poly) cysten in de eierstokken(ovarium).  Deze cystes zijn het gevolg van hormoonverstoringen in ons lichaam. Deze hormoonverstoring kan in verschillende fluctuaties voorkomen en kan ook verschillende gevolgen hebben. Zo kan het zijn dat je helemaal niet menstrueert of heel soms, je cyclus zeer onregelmatig is, je heel soms of helemaal niet ovuleert. Ook kan een verhoogde hoeveelheid mannelijke hormonen zorgen voor ongewenste haargroei en acné. Ongeveer de helft van de vrouwen met PCOS heeft last van overgewicht. PCOS komt bij 1 op de 8 vrouwen voor. Veel vrouwen weten het niet van zichzelf omdat ze aan de pil zitten.

pcos ovaries

 

Je lichaam steekt heel ingenieus in elkaar. Je hormonen zijn de boodschappers en de aanstichters van zeer belangrijke processen. Als je hormonen niet in de juiste verhoudingen hun werk kunnen doen, heb je daar direct last van (lichamelijk en/of emotioneel) Op lange termijn kan dit zelfs erg schadelijk zijn en in het geval van PCOS dus resulteren in onvruchtbaarheid, omdat er geen eitje is om te bevruchten. In sommige gevallen treedt er wel een eisprong op, maar vaak is deze van slechte kwaliteit en is ook het baarmoederslijmvlies niet optimaal.

Oorzaak

Er is nog geen exacte oorzaak gevonden voor PCOS, maar dat de disbalans van de hormonen te maken heeft met onze voeding- en leefstijl gewoonten is op grote schaal over de wereld naar voren gekomen. Voeding en leefstijl hebben namelijk een enorme invloed op onze bloedsuikerspiegel en onze stresslevels. Als deze levels niet geleidelijk in ons lichaam voorkomen, heeft dit een soort domino effect op alle andere hormoonkringen en wordt er niet meer goed gecommuniceerd tussen de endocriene klieren, zoals in het geval van PCOS, tussen de hypofyse en de eierstokken.
Met name insuline heeft een niet te onderschatten effect op onze hormonen en onze ovulatie. Veel vrouwen met PCOS zijn insuline resistent en hebben grote kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Ik vertel hier zo meer over.

Wat te doen?

Je kunt op 2 manieren kijken naar het reguleren van PCOS. De symptomen onderdrukken/tijdelijk wegnemen door het gebruik van de pil/hormonale medicatie, of proberen de oorzaak aan te pakken door je hormonen en bloedsuikerspiegel te reguleren door voeding- en leefstijl gewoonten te veranderen (natuurlijke manier).

Mocht je graag kinderen willen, dan is de eerste stap bij de gynaecoloog het slikken van Clomid. Hiermee wordt een eisprong opgewekt. Als dit aanslaat is de kans dat er meerdere eitjes rijpen en springen groot, de kans op een tweeling wordt hiermee ook hoger. Mocht dit niet aanslaan zijn er mogelijkheden als injecties, I.U.I,  IVF en ICSI.

Mocht je (in de toekomst) graag kinderen willen of je gezondheid willen verbeteren maar liever proberen om (eerst) de oorzaken te bestrijden in plaats van de symptomen, dan is het aanpassen van je voeding en leestijl van belang. Persoonlijk kies ik hiervoor. Gelukkig ben ik geschoold als docent gezondheidszorg & welzijn en is het begrijpen, toepassen en overbrengen van al mijn research op dit gebied goed te doen.

PCOS dieet en leefstijl

Eerst even een korte uitleg over de rol van insuline en onze bloedsuikerspiegel:

Alle suikers (koolhydraten/zetmeel) die wij eten worden door ons lichaam omgezet glucose (suiker). Dit komt in onze bloedbaan terecht en doet onze bloedsuikerspiegel stijgen. Als deze suikerspiegel te hoog wordt is dat gevaarlijk en daarom maakt de pancreas insuline aan. Insuline moet je zien als een soort sleutel. Het opent cellen om de glucose in op te slaan. Als dit gebeurd is, daalt de bloedsuikerspiegel weer. Mocht de bloedsuikerspiegel te laag worden, is dat ook gevaarlijk en wordt er met behulp van glucagon weer glucose uit de cellen gehaald.

En dan nu de adder ons het gras; Hoe meer geraffineerde suiker je eet, hoe hoger de bloedsuikerspiegel piek en hoe lager de bloedsuikerspiegel dip. Als dit het geval is, is er veel insuline nodig en blijft je bloedsuikerspiegel de hele dag jojo’en. Hierdoor krijg je ook meer trek in zoete dingen. Een niet geleidelijke bloedsuikerspiegel heeft effect op onze ovulatie en dus op onze menstruatiecyclus. Het geleidelijk laten stijgen en dalen van onze bloedsuikerspiegel is dus van belang. Dit doe je door producten met een lage glycemische index te eten. Hierover later meer.

bloedsuikerspiegel-golf2

 

 

 Ook het consumeren van vlees, zuivel en groenten die niet biologisch en dus bespoten zijn en vol hormonen zitten voor commerciële doeleinden, heeft een verstorend effect op onze hormonen en vruchtbaarheid.

Voor het dieet is het dus van belang dat je biologisch eet en hierbij de inname van koolhydraten in de gaten houdt. Veel groenten, eiwitten uit biologisch vlees/vis/eieren/noten/, zaden/goede oliën en een minimale hoeveelheid aan complexe en volkoren koolhydraten. Vermijd simpele koolhydraten als geraffineerde suiker, alcohol, witte pasta en witte rijst EN eet zo min mogelijk bewerkte producten. Ook is het aan te raden zuivel te minderen en als je dit eet (zoals bijvoorbeeld feta op een gerecht) probeer dit dan van biologische melk te eten i.v.m met de grote hoeveelheid hormonen in niet biologische melk. Fruit is natuurlijk goed voor de vitaminen en vezels, maar let wel op, want ook fruit heeft invloed op je bloedsuikerspiegel.

Dit is globaal de beste manier om je bloedsuikerspiegel in balans te houden en je hormonen zo min mogelijk te verstoren. Ik zal volgende week een blog schrijven die dieper ingaat op deze manier van eten met voorbeelden en foto’s.

 Zo. Heb ik me nu even open opgesteld op het internet. Mijn bedoeling is vooral om anderen te helpen en om openheid over (on)vruchtbaarheid te vergroten. Als je een vraag hebt, stel het gerust bij de comments en kom zeker terug voor mijn andere artikelen over PCOS.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply Marjolein 18 mei 2016 at 19:48

    Goed stuk! Ik denk dat het heel veel vrouwen kan helpen. We vergeten vaak wat voor effect ons voedingspatroon en leefstijl op onze hormonen en daarmee ons lichaam heeft. Deze tekst en uitleg is heel interessant.

  • Reply Marjan de Boer 18 mei 2016 at 20:16

    Dat is een mooi en duidelijk stukje informatie. Je kan het goed uitleggen Roos. Zaterdag gaan we naar de biologische markt 😉 xxx

  • Reply Dorien 18 mei 2016 at 21:25

    Ik vind het een goed stuk. Ik denk inderdaad ook dat heel veel vrouwen hier niets over weten. Ik vraag me alleen af, zijn er ook symptomen als je nog aan de pil bent? Of kom je alleen achter of je PCOS hebt door te stoppen met de pil?

    • Reply Rosa 19 mei 2016 at 12:34

      Hoi Dorien, dankjewel!
      Ik denk dat het wel mogelijk is om symsptomen als je aan de pil zit. De meeste vrouwen komen er pas achter als blijkt dat hun mestruatie niet in de haak is en dat heb je niet in de gaten als je de pil slikt. In een patientenfolder heb ik het volgende gelezen:

      Je hebt PCOS als je 2 van de 3 volgende symptomen ervaart:
      – je menstruatie is zeer onregelmatig
      – Er zitten blaasjes op je eierstokken
      – Je hebt last van hormonale kwalen als acne, overbehaaring, overgewicht etc.

      Ik zelf heb de eerste twee, maar dat kan bij een ander ook weer anders zijn. Ik zou iedereen aanraden om een paar maanden te stoppen met de pil om te kijken hoe je lijf reageert. Zeker als je er al jaren aan zit. Als je nergens last van hebt kun je altijd weer aan de pil gaan denk ik dan maar.

      Groetjes,
      Rosa

  • Reply Sue 21 mei 2016 at 18:18

    Jee Roos, dat is geen katten***. Ik ken heel veel vrouwen die PCOS hebben (in ieder geval drie in mijn omgeving), dus het komt ook nog eens best vaak voor. Alle drie hebben ze ook last van overgewicht, haaruitval en proberen ze allemaal kinderen te krijgen. Gelukkig is het bij alle drie gelukt. Maar dat ging niet van een leien dakje. Je stuk is dus heel verhelderend, maar de psychische tik die je krijgt als je dit blijkt te hebben… die lees ik niet. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar het is (zeker met een kinderwens) zeker wel een flinke berg om te beklimmen. Sterkte!

    • Reply Rosa 24 mei 2016 at 19:15

      Bedankt voor je reactie! Je hebt inderdaad gelijk, die psychische tik is niet echt terug te lezen valt mij nu ook op. Misschien komt dat wel omdat ik er veel vertrouwen in heb. Al moet ik zeggen dat toen ik het net hoorde ik wel behoorlijk van slag was. Het is mijn voordeel dat ik het al weet voordat ik actief met een kinderwens bezig ben. Het komt inderdaad veel voor, 2 vriendinnen van mij hebben het ook.

  • Reply anneke 24 juni 2017 at 20:18

    Ik heb PCOS gehad maar ben hier vanaf gekomen! Van mijn eerste dochter raakte ik zwanger door clomid. Ongeveer een jaar na de geboorte ben ik naar een orthomoleculaire therapeut geweest. Zij kwam erachter dat ik niet tegen lactose kon, ik nam en neem geen melkproducten meer en ik ging een tijdje lactase pillen slikken. Twee weken na mijn eerste bezoek bij de therapeut werd ik ongesteld (was ik al die tijd nog niet geweest) en daarna netjes elke maand. Ik raakte van mijn tweede dochter op de natuurlijke manier zwanger. Ook daarna een gewone maandelijkse cyclus.

    • Reply Rosa 29 juli 2017 at 21:32

      Wat een positief verhaal! Ik ga de orthomoleculair therapeut onthouden. Bedankt voor je reactie:)

    Leave a Reply

    CommentLuv badge