Browsing Category

Welzijn

Persoonlijke groei, Welzijn, Yoga

Het belangrijkste dat ik geleerd heb tijdens mijn Yoga Teacher Training

Oke, let’s talk vibration. Ik heb het niet over die vibrerende telefoon in je kontzak of andere battery operated divices, ik heb het over het trillingsgetal dat iedereen en alles hier op aarde bij zich heeft. Net als geluid een eigen frequentie heeft, heeft een boom dat ook en heeft ieder mens dat ook. Alles is energie. Als jouw frequentie niet resoneert met die van een ander, dan ga je er bijvoorbeeld ook niet naast zitten in de bus. Als jouw frequentie wel resoneert met een ander, dan ‘klikt het’ of begrijp je elkaar zonder woorden. Maar in hoeverre resoneer jij met jouw eigen frequentie?

Als ik één inzicht heb opgedaan tijdens mijn yoga teacher training in Thailand, is het wel hoe belangrijk het is om te vibreren op jouw eigen authentieke  frequentie. Daar bedoel ik mee dat je echt, helemaal, bent wie je bent. Ik durf te wedden dat weinig mensen dat echt doen. Want zodra we ons aanpassen aan waarden van een ander, verwachtingen van de maatschappij of kiezen voor een baan, een relatie of andere verbintenis die niet helemaal klopt, verwijder je jezelf steeds verder van je eigen trillingsgetal. En daar zit je dan, aangepast in een comfortzone terwijl het ergens in je onderbuik toch ook niet helemaal lekker zit. Met oppervlakkige onzekerheden en in bochten wringende gedragingen tot gevolg. Maar uit je comfortzone gaan, vrijwillig alle lagen van de ui afpellen tot je kwetsbare kern, dat is voor velen een heel enge aangelegenheid. We hebben allemaal stemmetjes in ons hoofd en allemaal een ego die we niet graag pijnigen en maar al te graag valideren. En dus gaan we gewoon door. En er dan gek van opkijken dat we daar lichamelijke klachten aan over houden. Dat heel veel van onze stress, of ademhalingsproblemen eigenlijk terug te leiden zijn naar het eigenhandig vervormen onze vibratie. Maar we willen zo graag dat diegene ons snapt, of die ander ons leuk vindt, of ons geschikt vindt of noem maar op. We willen zo graag in die situatie blijven, want eruit stappen is toch echt onmogelijk.

Ik weet nog dat ik over de Thaise markt liep in de bloedhitte, in mijn veel te plakkerige strakke yogalegging. Sommige van mijn studiegenoten hadden van die heerlijke, mega wijde en geprinte broeken aan van katoen. Ik noem ze hippie pants, dat spreekt wel redelijk tot de verbeelding. Ik liet de stof door mijn handen glijden op die markt en daar hoorde ik het opeens. Dat stemmetje in mijn achterhoofd dat mij aan het twijfelen bracht. Word ik niet te zweverig? BAH, wat een gedachte. Maar als ik even verder duik in deze materie, was het eigenlijk de angst om ‘anders’ gevonden te worden. Die angst had ik al vanaf heel jonge leeftijd. Ik ben, denk, voel ook een beetje anders dan de norm, heb andere visies dan de meesten. En dat betekent helemaal niet dat ik ‘anders’ ben, dat betekent dat ik ‘anders DAN’ ben. Maar omdat ik toch vaak zelf ervoer dat ik niet helemaal resoneerde met de meesten en soms ook met mensen waar ik dichtbij stond, soms opmerkingen of vragen kreeg over mijn overtuigingen, sprak daar toch dat stemmetje in mijn hoofd op die Thaise markt. En heel lang heeft dat stemmetje te veel aandacht gekregen. Zelfs op dat moment liet ik die broek hangen.. Ik weigerde eigenlijk om helemaal te vibreren op mijn frequentie.

Maar wat trek je energetisch dan eigenlijk aan in je leven? Ik heb het niet over een energetische broek, maar over wat je aantrekt op je pad. Waarschijnlijk iets dat resoneert met een vibratie die niet helemaal klopt. Mensen bijvoorbeeld, waarbij het net niet helemaal niet vloeit en de integriteit mist. En dat kan verdomd pijnlijke en lelijke situaties opleveren.

Tijdens een yoga teacher training werk je niet alleen meerdere uren per dag energetisch met je lichaam, maar leer je ook veel in de lectures en van elkaar. Ik begreep dat als ik energetisch wilde resoneren met wat wel klopt en vloeit, ik precies moest gaan vibreren op het trillingsgetal van mijn authenticiteit. In mijn geval vergde dit bewustzijn en inzet om niet meer te luisteren naar dat soort gekke stemmetjes of mijn ego (of hen in ieder geval te doorzien) en het vergde keuzes in het laten gaan van mensen of gebeurtenissen die niet met mij resoneren. De volgende dag ben ik naar de markt gegaan en heb ik mijn hippie pants gekocht.

Eigenlijk is dit een inzicht waarvan we het allemaal wel ‘weten’ in ons hoofd, maar je gaat je er meestal pas echt naar gedragen als je zo een inzicht echt ‘voelt’. In je hart, zouden yogi’s zeggen 😉 En een maand lang samen leren met 24 geweldig authentieke, vrije, integere en leergierige mensen van over de hele wereld, heeft mij daarin enorm geholpen. Ik ben zo, zo dankbaar voor deze mensen.

Ik sta echt anders in het leven sinds dat inzicht. Ik voel me vrij en compleet mezelf en spendeer mijn tijd met mensen en op events waar ik dat vrije gevoel 100 procent heb. Ik zeg daarmee helemaal niet dat ik me nooit meer met mensen of situaties die niet helemaal resoneren wil inlaten, ik maak er alleen veel bewuster keuzes in. En dat voelt goed. Ik heb dat stemmetje ook al een hele tijd niet gehoord. Lekker rustig.

Namasté , Roos

 

Lifestyle, Persoonlijke groei, Welzijn

PCOS voeding en leefstijl

In mijn vorige artikel over PCOS legde ik uit wat het is en benadrukte ik de voordelen van voeding en leefstijl gewoonten die PCOS kunnen reguleren. In dit artikel ga ik dieper in op voeding en deel ik foto’s.

Wat kun je eten en wat kun je beter laten staan?

Hormoonkringen zijn zeer complex. Ik zou het nooit goed uit kunnen leggen in een simpele blogpost. Ik zal mijn best doen het zo simpel mogelijk en ‘kort door de bocht’ te beschrijven.
Er zijn drie belangrijke dingen om rekening mee te houden als je jouw hormoonhuishouding in balans wil brengen met voeding en leefstijl:

  1. Zorgen dat er zo min mogelijk hormonen/chemicaliën van buitenaf (bijvoorbeeld uit niet-biologisch vlees en zuivel) binnenkomen. Deze kunnen invloed hebben op hormoonprocessen en daarmee je ovulatie in de weg zitten.
  2. Zorgen dat je bloedsuikerspiegel geleidelijk stijgt en daalt, zodat je niet te veel insuline hoeft aan te maken. Te veel insuline heeft invloed op het hormoonproces dat je ovulatie aanstuurt. Geraffineerde suikers, simpele (witte) koolhydraten, voedingsmiddelen met een hoge GI (glycemische index) laten de bloedsuikerspiegel pieken en kun je dus beter laten staan.
  3. Zorgen dat je niet te veel stress hebt en dus te veel cortisol en adrenaline aanmaakt. Het hormoon progesteron triggert je menstruatiecyclus. Als je gestrest bent, wordt dit hormoon niet meer voor die functie gebruikt, maar wordt het ingezet om meer van het stresshormoon cortisol te maken. Geen of een late menstruatie betekent geen of een slecht kwaliteit eitje.

Continue Reading

Persoonlijke groei, Welzijn

PCOS – Wat is het & hoe je ermee om kunt gaan

Het lijkt wel een rage: stoppen met de pil. Steeds meer vrouwen delen positieve verhalen over het stoppen met deze vorm van anticonceptie. Zo’n 17 maanden geleden besloot ik ook te stoppen met de pil. Ik had namelijk geen idee ‘of ik het wel zou doen’ en ik had al in geen 8 jaar een natuurlijke menstruatie gehad. Ik installeerde een app waarin ik mijn cyclus kon bijhouden en wachtte af. Dat wachten duurde dus veel te lang. Logisch, dacht ik. Je lichaam moet toch even ‘ontpillen’. Een jaar later was mijn cyclus weliswaar terug, maar eigenlijk was er van een cyclus niet te spreken, zo onregelmatig was het. Mijn vriendin bleek PCOS te hebben en raadde mij aan om naar de huisarts te gaan. Ovuleerde ik überhaupt wel met een cyclus van 58 dagen? Na een inwendige echo bij de gynaecoloog (overigens niets om bang voor te zijn) was de conclusie snel duidelijk; mijn eierstokken zaten vol met cystes (blaasjes). Omdat ik al zo lang mijn cyclus had bijgehouden gaf dit de gynaecoloog genoeg informatie: mijn hormonen zijn in de war, ik heb PCOS. Continue Reading

Persoonlijke groei, Welzijn

Waarom zonnebrandcrème belangrijk is

Het is ongelooflijk wat voor invloed de media heeft op ons koopgedrag als het gaat over anti rimpel crème. Maar wat als ik je vertel dat 95% procent van alle huid veroudering en dus ook onze rimpels wordt veroorzaakt door de zon? Dan zou je toch liever je geld investeren in een zonnebrand crème dan een anti rimpel crème met goud, kaviaar, botox en allerlei andere marketing onzin?  Continue Reading