Boeken

Boek review: Neem een geit – Claudia de Breij

Hoe ouder ik word, hoe beter ik het leven zal begrijpen.. dacht ik altijd. Niet wetende dat ik behoorlijk in de war en al op 25 jarige leeftijd, met het nieuwe boek van Claudia de Breij op de bank zou zitten waarin zij klaarblijkelijk met dezelfde gedachten speelt. In ‘Neem een geit, leven voor gevorderden’ komen wijze lessen van een aantal inspirerende Nederlanders aan bod die inmiddels een respectievelijke leeftijd van rond de 70 bereikt hebben en komt de Breij erachter dat bij elk jaar dat ze ouder wordt, ze weer met verbazing terug kijkt op haar gedrag en visie van een jaar geleden. Ik moest dan ook lachen om haar voorwoord waarin ze het volgende zegt: “Waarschijnlijk denk ik, als ik dit boek over dertig jaar nog eens doorlees, dat ik er beter mee had kunnen wachten tot ik 70 was. Maarja, het leven is nu.” En daar zit nou net de moraal van dit boek, welke keuzes maken wij in het leven en waarom? Luister je daarbij naar je gevoel, je ratio, je verwachtingen of naar anderen? Ook als je weet dat deze factoren met de dag dat je ouder wordt veranderen en ontwikkelen? Ingewikkeld allemaal. En daarom des te leuker om de ervaringen van andere mensen mee te nemen in jouw eigen zoektocht naar geluk in het leven.

Claudia de Breij heeft een vlotte schrijfstijl waar ik af en toe zelfs hardop om moet lachen. Ze zet de soms wat zware levenslessen dan ook vlot en luchtig neer zonder dat dit boek een soort ‘zelf hulp boek’ wordt. Het leest lekker weg en is zeker een geschikte bron voor een portie brein-voer. Het zet alledaagse problemen weer even in perspectief en zorgt bovenal voor het broodnodige gevoel van herkenning. Heerlijk, om te lezen dat anderen met dezelfde struggles worstelen als jij.

Ook is het boek makkelijk te lezen, omdat je telkens een stukje of hoofdstuk kunt kiezen en het boek vervolgens weer even weg kunt leggen. Een greep uit de hoofdstukken:

*Het beste voor jou is niet per se het beste voor iedereen
*Shit is goed
*Wie je bent is wie je altijd bent geweest
*Ga in therapie
*Ga ook weer uit therapie
*Word de beste putjesschepper van de wereld

Natuurlijk is er ook een hoofdstuk ‘Neem een geit’ waarin de titel van het boek verklaard wordt.

Het boek telt 208 bladzijden en is naar mijn idee echt zo’n boek dat je in de boekenkast wil hebben staan. Een mooie hard copy waar je dan af en toe in terug kan kijken als je na een fles rode wijn (of twee) over het leven hebt gefilosofeerd met vrienden en ze probeert uit te leggen hoe het nou ook alweer zat met die geit 😉

(Visited 744 times, 1 visits today)
Previous Post Next Post

You Might Also Like